W ciągu ostatnich kilku lat integracja społeczna, jako istota europejskiego modelu społecznego i wartości europejskich, stała się centralnym punktem wielu europejskich polityk. Zwłaszcza w ostatniej dekadzie obserwujemy coraz więcej projektów finansowanych ze środków europejskich, które koncentrują się na integracji społecznej.
Uznając, że integracja społeczna obejmuje szereg różnych grup, uzasadnione jest założenie, że jest ona osiągana również na różne sposoby. Niemniej jednak każdy realizowany projekt przyczynia się nieco do wsparcia europejskiej strategii wydźwignięcia z ubóstwa i wykluczenia społecznego co najmniej 20 milionów ludzi do 2020 roku.
Przedsiębiorczość jest rozwiązaniem
Jednym z najczęstszych sposobów promowania integracji społecznej jest rynek pracy. W związku z tym, że przedsiębiorczość staje się coraz ważniejsza każdego dnia, ważne jest, aby grupy znajdujące się w trudnej sytuacji wiedziały, że równie dobrze mogą wykorzystać swoje umiejętności i kompetencje do tworzenia własnych przedsięwzięć biznesowych.
Poprzez przedsiębiorczość migranci, osoby o szczególnych zdolnościach oraz osoby należące do innych słabszych grup społecznych mają szansę pokazać, że innowacje i sukcesy w świecie biznesu nie uznają granic, koloru skóry, statusu społecznego itp. Chodzi tu o genialne pomysły i determinację danej osoby, by je realizować.
Osoby, które należą do słabszych grup społecznych, mogą pracować nad poprawą swoich umiejętności i kompetencji osobistych, jak również zawodowych. To wystarczy, aby pomóc im w założeniu sklepu. Przedsiębiorczość to przede wszystkim pomysł, innowacyjność projektu i użyteczność usług. Pozwala ona na osądzanie ludzi za ich pracę, a nie za narodowość, język czy cokolwiek innego.
Przedsiębiorcy dokonali tego
Istnieje wiele historii sukcesów przedsiębiorców, które mogą udowodnić, że nie potrzebujesz pieniędzy lub dobrego statusu, aby zostać przedsiębiorcą. Musisz tylko wiedzieć, jakie są twoje umiejętności, czego potrzebuje rynek pracy i jak możesz wziąć te dwie rzeczy i stworzyć pomysł, którego ludzie będą potrzebować. Czy jest to produkt, czy usługa.
Według statystyk, ponad 40% przedsiębiorców działających w dużych ośrodkach wiejskich to migranci. Świadczy to nie tylko o tym, że osoby z grup słabszych zasługują na takie same szanse na udowodnienie swojej wartości, ale także o tym, że przedsiębiorczość jest sektorem, który nie dyskryminuje.
Przedsiębiorcy czują się pewniejsi siebie, są łatwiej akceptowani i co najważniejsze, mogą tworzyć rzeczywistość poprzez przedsiębiorczość, w której mogą się rozwijać. Jest to duży krok w kierunku integracji społecznej i taki krok, który powinien być zrobiony przez wszystkich.
Integracja społeczna leży u podstaw zaangażowania iED w budowanie silnej, społecznej Europy. Ożywienie gospodarcze i wzrost gospodarczy, których świadkami zaczynamy powoli być w całej Europie, muszą dotrzeć do wszystkich, w tym do osób znajdujących się w najbardziej niekorzystnej sytuacji naszych obywateli. Chociaż UE jest daleka od osiągnięcia tego celu, w IED jesteśmy dumni, że wzięliśmy udział w projektach UE, które promują integrację społeczną i łączą ją z przedsiębiorczością. Grupy znajdujące się w trudnej sytuacji, takie jak uchodźcy, imigranci i osoby o szczególnych zdolnościach, są wspierane poprzez działania, które integrują je ze społeczeństwem.